Max-en-Maja.reismee.nl

van Tarifa naar Olhao, Portugal

8 januari, zondag

Het is vandaag 11 januari en ik moet echt even denken wat we ook al weer gedaan hebben die zondag ;)
We hebben uitgeslapen tot een uur of twaalf, na een brunch zijn we vertrokken om te gaan cachen. De eerste die we gevonden hebben lag op een top van een berg te midden van windmolens die om ons om de oren suisden, wat een herrie en wat een wind, we konden elkaar nauwelijks verstaan, het is dan wel heel bevredigend dat je hem dan ook vindt, niet voor niks dit doorstaan dus. Nog een paar mooie caches gepakt die middag, aan zee met mooie wandelingen er naar toe. Op de camping aangekomen bleek het restaurant gesloten, dus maar in de camper wat broodjes in de oven met tomaat en gesmolten kaas, Collin heeft echt een super oventje in de camper, al veel plezier van gehad, op tijd ons bedje maar weer opgemaakt, de volgende dag nl. Gibraltar op de planning.

9 januari, maandag

Onze laatste dag in Tarifa en we hebben besloten na negatief advies van Collin en Yvonne en positief advies van Will en Patrick toch Gibraltar maar aan te doen. We besluiten toch met de auto de grens over te gaan, wat ons ook door Will werd afgeraden, maar aangezien ik een vreselijk eigenwijs mannetje

Laughing
heb, die ook graag wil cachen en denkt dat dat zonder auto niet gaat, slaan we alle goede raad in de wind. Het lijkt er op dat ze allemaal gelijk gaan krijgen, het verkeer is verschrikkelijk, wegaanduidingen kennen ze daar bijna niet. Een parkeerplaats voor een auto al helemaal niet, we zetten hem maar ergens neer, waar we direct door een zeer vriendelijke taxichauffeur worden gewaarschuwd om hem daar absoluut niet neer te zetten daar hij dan onverbiddelijk wordt weggesleept, de security in het hokje krijgt nl. commissie voor elke tip aan de sleepdienst dus die zal dat vast niet laten. Na tip van de zelfde taxichauffeur dan eindelijk in het winkelcentrum een plekje gevonden waar we dan eindelijk onze eerste kop koffie kunnen gaan drinken. Daarna willen we de grote rock op om de aapjes te gaan bekijken, na 83 x ;) het zelfde rondje te hebben gereden en maar steeds niet de parkeerplaats te hebben gevonden wil Max het bijna opgeven, na toch maar even gevraagd te hebben blijkt het dan toch gemakkelijker te zijn dan dat we dachten. We betalen €35.00 en gaan met de kabelbaan helemaal naar de top, waar we eerst koffie en een broodje nemen in het restaurant, ik naar buiten om even te roken en ik loop naar links en daar zitten op een meter afstand gewoon twee aapjes op een paal elkaar te vlooien en later deden ze nog iets samen waar ik verder niet over zal uitweidden maar heb er wel een foto van gemaakt
Wink
Dan dalen we af voor een paar km lopen om bij St. Michaels Cave te komen, onderweg komen we natuurlijk ook allemaal apen tegen en vooral de baby aapjes zijn erg vertederend. St. Michaels Cave is echt schitterend, ze hebben hem met licht en muziek ingericht en het is echt heel mooi om die verlichte stalagmieten te zien, indrukwekkend, ook de muziek was erg passend. Daar gebruiken we ook onze lunch, Cornish Pasty (engels gevuld pasteitje met groenten, aardappels en vlees ) met chips en peas en voor Max een salad natuurlijk. Wel grappig dat er daar gewoon door iedereen engels wordt gesproken en in ponden wordt betaald, al rekenen ze het ook gewoon om in euro`s en mag je daar mee betalen. We aanvaarden de wandeling verder naar beneden om op de helft van de rock de kabelbaan naar beneden te pakken, onderweg ziet Max nog een cache op zijn telefoon, die moet natuurlijk nog even worden meegenomen, al met al hebben we op Gibraltar 3 caches gevonden toch leuk voor op de kaart. We besluiten beneden aangekomen om te voet het centrum in te gaan en de auto op die pp te laten. We zijn een beetje bang dat we niet op de goede weg zijn, dus we vragen een mevrouw die net haar dochtertje van de dansschool afhaald waar het centrum is, we geloven het bijna niet dat ze helemaal met ons meeloopt en ons onderweg allerlei informatie geeft over alle bezienswaardigheden, we waren haar huis al voorbij gekomen en ik zei ook dat als ze alleen maar even zou vertellen waar we links of rechts moesten, we ons wel zouden redden, ze wilde er niets van horen, ik heb de gelegenheid ook maar aangepakt om haar wat dingen te vragen over het wonen op Gibraltar. Ze vond het erg druk en vol en was blij dat ze af en toe de grens kon oversteken naar Spanje om toch het ruimtelijke gevoel te krijgen en wat groen voor de kinderen om te spelen, uiteraard hebben we haar vriendelijk bedankt voor haar hulp nadat ze ons naar de winkelstraat had geleid. Lopend door de winkelstraat valt onze mond haast open van verbazing, de ene juwelier na de ander, het stikt er van, ongelooflijk dat die daar allemaal een bestaan hebben. Ook komen we een Marks and Spencer tegen, een typisch echt engels warenhuis, ik kan de verleiding niet weerstaan en score daar een steak and kidney pie en een lemon merinque pie, die gaan we later in het oventje klaarmaken en ik kan jullie nu al vertellen ze waren allebei heerlijk en het bracht me echt even terug in de tijd. Ook koop in een tabakswinkeltje nog heel goedkoop twee sloffen sigaretten en een heleboel cadbury`s chocola, hmmmm ook dat kan ik nergens in nederland haast krijgen en hier dus volop. Daarna lopen we terug naar de auto en besluiten Gibraltar te verlaten, we zijn voorbereidt op alles, de verhalen zijn huiveringwekkend over het urenlange wachten bij de grensovergang en de douane die je hele auto over de kop haalt. Volgens mij hebben we geluk dat we buiten het toeristenseizoen zijn want binnen een half uur zijn we de grens over en zijn we niet aangehouden
Laughing
Op de camping aangekomen maken we de camper reisklaar om de volgende morgen op tijd te vertrekken naar onze volgende bestemming, het plan was Sevilla, maar zoals jullie zo kunnen lezen werd het plan gewijzigd. Douchen en het bedje in, na een leuke maar vermoeiende dag.

10 januari, dinsdag

Allebei om zeven klaar wakker en na het ontbijt van yoghurt met cruesli en verse ananas, ons toilet gebeuren zitten we om 8 uur in de auto, dag mooi Tarifa, wat hebben we hier genoten!! Na nog geen uur krijg ik een vreselijke migraine aanval, misselijk en een verschrikkelijke hoofdpijn, niets tegen Max gezegd en ik leg mijn hoofd maar opzij en laat het maar over me heen komen. Aangekomen bij Sevilla wat het plan was begint Max over een camping zoeken, ik kan niet helder denken en vertel Max wat er aan de hand is en zeg hem door te rijden, voor mijn part slaan we Sevilla over en rijden we door naar Portugal, ik leg mijn hoofd weer tegen het raam en val in slaap. Net op het moment dat ik wakker word rijden we de grens over naar Portugal, ik voel me gelukkig een stuk beter en help mee om een camping te zoeken. We besluiten naar de kust te gaan, het is Olhao geworden, we vinden een leuke camping. Het weer is ook hier weer schitterend, wat hebben we toch een geluk, het schijnt ook dat ze in zuid Spanje en hier in 20 jaar nog nooit zulk mooi weer hebben gehad in deze periode, we denken ook echt af en toe wel even aan jullie hoor, we volgen het nieuws hier ook. Na eerst even een cache gepakt te hebben die hier op 170 meter vandaan ligt, jaja we zijn verslaafd kunnen we wel zeggen, maar het brengt ons ook op plekjes waar je als toerist normaal niet komt, dat vinden we zeker het leukst, achteraf buurtjes, we hebben al cave houses gezien in buurten dat je denkt hier wil ik in het donker niet lopen, maar zo leuk en bijzonder! Echt mooie grotten, bergwanden, bospaden, rotspartijen vlak bij zee, mensen over de hele wereld verstoppen ze op de mooiste plekjes, natuurlijk ook wel dat je denkt, dat had van mij nu hier niet gehoeven, maar dat weet je dan weer niet van te voren. Na het verkennen besluiten we wat te eten, in Portugal is het een uur vroeger dus om zeven uur krijgen wij wel trek, Max naar het restaurant om patat te halen, hebben ze hier bepaald dat de keuken pas om acht uur open is haha, dus zelf maar olie en patat gehaald bij de supermarkt, komt Max eerst met azijn ipv. olie dus die kon weer terug om te ruilen, vrouw van de supermarkt vond het wel grappig. Om half negen lig ik in bed, moe van mijn migraine aanval en ben direct in slaap gevallen. Max heeft ondertussen nog een auto geregeld voor drie dagen, dus we kunnen de Algarve gaan verkennen en de camper mooi op zijn plekkie laten staan op de camping, drie dagen een auto voor 60 euro, afgeleverd en opgehaald op de camping dus ideaal.

11 januari, woensdag

We zijn bijna een maand weg, wat hebben we al veel gedaan en gezien, het lijkt al veel langer. Vandaag krijgt Max om 11 uur een telefoontje van de receptie dat de auto er is, dus opgehaald, alles ingeladen, geo tas, lunchpakket, wandelschoenen en daar gaan we weer. We zijn niet ver weggeweest, eerst naar de haven daarna naar Faro en nog even hier in Olhao rondgereden, wel heel veel caches gepakt, de Portugezen vinden het nog leuker dan Spanjaarden om ze te verstoppen, er liggen er hier ontelbare. Wij hebben er vandaag 7 of 8 gedaan, gelukkig geen erg vermoeiende, we voelen onze spieren en voeten nog steeds van de bergen in Spanje, dat waren soms klimmen en dalingen dat we compleet uitgeput waren, maar wel voldaan uitgeput. We rijden om 19.00 rond om een restaurant te vinden waar we om die tijd kunnen eten, maar alles is doods, wel open maar geen mens aan de tafeltjes, oja ze eten hier pas na achten, dus we besluiten om terug te gaan naar de camping en daar maar te wachten tot de keuken open is, eerst maar aan de sangria en aan de pinda`s. Net terug van het restaurant, allebei heerlijk vis gegeten, biertje erbij en we kunnen er weer tegen, nog maar even wachten met het naar bed gaan, slapen met volle maag is ook niet alles.... We blijven hier tot zaterdag en dan gaan we richting Lissabon waar we ook een paar dagen zullen blijven en dan zakken we weer langzaam richting het noorden, huiswaarts. Hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om te lezen, het is vooral voor ons zelf een leuk dagboek, en ik merk ook dat het zeker handig is omdat ik na een paar dagen al echt moet nadenken wat we ook alweer allemaal hebben gedaan. Dit was het weer voorlopig, over een paar dagen volgt er ongetwijfeld meer.

Dikke kus en knuffel, ook van Max natuurlijk!

P.S. Jullie zullen het vooralsnog zonder foto's moeten doen, WIFI is hier a) slecht en b) heel langzaam, dus uploaden van een foto gaat een paar uur duren en uploaden via 3G telefoonverbinding is hier ook langzaam dus we besluiten dan maar om jullie verbeelding aan te spreken met de verhalen

Sealed

Akkie

Toch nog naar Gibraltar dus, leuk! Geen baby aapje mee gesmokkeld als gezelschap voor Bo?

Yvon

Lieverds, heerlijk om te lezen dat jullie zo ontzettend genieten van alles.

Leuk om te lezen dat je helemaal op Gibraltar kunt slagen voor heerlijke Engelse lekkernije, als ik in zo'n winkel ben of in Engeland ben kan ik het ook niet laten om van alles mee te nemen.

Maak er nog een mooie tijd van en blijf genieten van al het moois en van elkaar.

dikke knufff

Cobie

Hoi lieve schatten,
Het is zo leuk om jullie verhalen te lezen en vooral dat jullie zo genieten, dan geniet ik mee.
Verder wens ik jullie nog veel plezier en tot horens.
Dikke smok van cobie.xxx

Reint, Alie, Iris & Monica

Hallo Maja en Max!

Wat heerlijk allemaal, we zijn wel jaloers hoor! ;)
In Olhao is een heel leuk japans restaurant (bovenste verdieping in het winkelcentrum). Het eten wordt uitgeserveerd via een lopende band, je kunt zelf kiezen wat en hoeveel je eet. Erg leuk!! Het kost ook nog bijna niets.

Lieve groetjes,
Reint, Alie, Iris en Monica

willie en patrick

hoi lieverds
wat fijn om te lezen dat alles goed is gegaan op gibraltar :) wij vonden de aapjes en de cave ook geweldig kan me alles zo levendig nog voor me halen
nu dus portugal :)
we volgen jullie nog steeds :) xxx wil

ina

ik lees jullie verhalen met veel belangstelling
gewoon super
en ja maja moet je nog even wat vertellen -27
liefs ina

Veronique

T klinkt geweldig allemaal. Ben er nog nooit geweest, maar t klinkt als een aanrader. Leuk ook dat jullie al zoveel caches binnen hebben. Have fun! Liefs niek